سبد خرید من

فراخوان های مالیات بر ارزش افزوده

فراخوان های مالیات بر ارزش افزوده

مالیات-بر-ارزش-افزوده

فهرست مطالب

فراخوان های مالیات بر ارزش افزوده

مالیات  برارزش افزوده از سال 87 در ایران اجرایی شد و سازمان امور مالیاتی برای اجرای بهتر و بدون چالش‌ قانون مالیات بر ارزش افزوده، به‌تدریج و به‌صورت مرحله‌ای واحد‌های صنفی مختلف را دعوت به ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده نمود و تحت شمول این قانون قرار داد

پس بعد از لازم‌الاجرا شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده ، یکباره تمام واحدهای صنفی و تجاری موظف به اجرای آن نشده، بلکه به‌صورت دوره‌ای و در بازه‌های زمانی معین گروه های مشخصی از واحدهای صنفی مشمول آموزش واجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده ‌شدند .

در ادامه 7مرحله فراخوان اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی را برایتان بازگو میکنیم تا بتوانید براحتی تشخیص دهید که یک شخص حقیقی و یا حقوقی مشمول ثبت نام در کدام مرحله فراخوان مالیات بر ارزش افزوده بوده است .

شایان ذکر است در صورتیکه وظایف مالیاتی خود طبق فراخوانهای مالیات بر ارزش افزوده را انجام ندهید مشمول جرائم ارزش افزوده میگردید جهت مطاله جرائم مالیات بر ارزش افزوده این مطلب را مطاله فرمایید.

 

مرحله اول فراخوان مالیات برارزش افزوده : (تاریخ اجرا از 1387/07/01)

اولین مرحله فراخوان مالیات برارزش افزوده درسال 87 صورت پذیرفت که بر اساس آن کلیه واردکنندگان و صادر کنندگان و همچنین فعالان اقتصادی با مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات بیش از سه میلیارد ریال در سال 86 و یا بیش از یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون ریال در پنج ماهه نخست سال 87 موظف به اجرای قانون شدند.

مرحله دوم فراخوان مالیات بر ارزش افزوده : (تاریخ اجرا از 1388/07/01)

مرحله دوم فراخوان مالیات بر ارزش افزوده  از ابتدای مهرماه 88 به اجرا گذاشته شد و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی، صرفنظر از میزان فعالیت، که مشمول مرحله اول ثبت نام نگردیده و جزء فعالیت های بند (الف) ماده (96) قانون مالیات‌های مستقیم (مصوب27/11/80) بشرح ذیل بودند را در بر گرفت

1-تمامی واحد های تولیدی اعم از کارخانه و کارگاه و غیره که جواز تأسیس و پروانه بهره برداری از وزراتخانه دارند یا برای آنها صادر میشود

2-تمامی افرادی که از معادن بهره برداری میکنند

3-تمامی افراد ارائه دهنده خدمات مالی، حسابداری، حسابرسی و دفتر داری

4-حسابداران رسمی مشغول به فعالت و مؤسسه های حسابرسی که عضو جامعه حسابداران رسمی ایران هستند

5-افراد ارائه دهنده خدمات مدیریت

6-افراد ارائه دهنده خدمات مشاوره

7-ارائه دهندگان و فروشندگان خدمات انفورماتیک رایانه ای، سخت افزاری، نرم افزاری و طراحی سیستم

8-هتل ها (۳ ستاره به بالا) و متل ها

9-عمده فروشان، فروشگاه های بزرگ، واسطان مالی، نمایندگان توزیع کالا (داخلی و خارجی)، انبار ها و بنکداران

10-نمایندگان مؤسسات صنعتی و تجاری؛ چه داخلی و چه خارجی

11-مؤسسه های مهندسی و مهندسی مشاور

12-مؤسسه های تبلیغات و بازاریابی

13-تمامی مؤسسات حمل و نقل دارای مجوزات لازم. اعم از زمینی، هوایی، دریایی، باربری و موتوری (مشاغلی که حیطه فعالیت آنها صرفا به حمل و نقلِ مسافر محدود میشود مستثنا هستند)

مرحله سوم فراخوان مالیات بر ارزش افزوده : (تاریخ اجرا از 1389/01/01)

مرحله سوم فراخوان مالیات بر ارزش افزوده  که از ابتدای فروردین 89 به اجرا گذاشته شد، دامنه شمول مودیان گسترش یافت و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که براساس شرایط مراحل اول و دوم ثبت نام ، مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نشده بودند و در صورتی که در سال 87 یا 88 مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات ( غیرمعاف یا معاف و غیرمعاف ) آنها سه میلیارد ریال و بالاتر بود، مشمول این مرحله گردیدند.

مرحله چهارم فراخوان مالیات بر ارزش افزوده : (تاریخ اجرا از 1398/07/01)

مرحله چهارم فراخوان مالیات بر ارزش افزوده از مهرماه 89  اجرا گردید و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که بر اساس شرایط مراحل گذشته مشمول نشده بودند، در صورتی که شاغل به فعالیتهای اعلام شده موضوع بند ب ماده 96 قانون مالیاتهای مستقیم (مصوب 80/11/27) بشرح ذیل بودند، با هر میزان فروش یا درآمد مشمول این مرحله گردیدند.

1-صاحبان کارگاه های صنعتی که برق کارگاه آنها حداقل ۳ فاز ۵۰ آمپر باشد

2-جواهر و طلا فروشان

3-فروشندگان آهن آلات

4-دارندگان تالار های پذیرایی و رستوران

5-صاحبان هتل آپارتمان، هتل های یک و دو ستاره و متل ها

6-نمایشگاه داران خودرو

7-بنگاه داران املاک

8-صاحبان تعمیرگاه مجاز خودرو

9-صاحبان چاپخانه

10-صاحبان دفاتر رسمی

11-صاحب مرکز های ارتباطات رایانه ای، دفتر های خدمات ارتباطی (دفتر خدمات و آژانس های پستی) دفتر های خدمات دولت الکترونیک (پلیس به علاوه ده) و دفتر های خدمات الکترونیک شهر

12-دارندگان دفتر های خدمات مسافرتی

13-دارندگان سینما، تماشاخانه و مکان های تفریحی و ورزشی

مرحله پنجم فراخوان مالیات بر ارزش افزوده : (تاریخ اجرا از 1390/07/01)

درمرحله پنجم ثبت نام ارزش افزوده که از ابتدای مهر ماه 1390 اجرا شد کلیه اشخاص حقوقی که در مراحل قبلی مشمول نبوده و مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات (غیرمعاف یا معاف و غیرمعاف) آنها در هر یک از سالهای 87 تا89 یک میلیارد ریال وبیشتر ‌بود وکلیه اشخاص حقوقی که قبل یا بعد از سال 90 ایجاد، تأسیس و به ثبت رسیده یا می‌رسیدند و حائز شرایط مذکور نشده بودند، در صورتی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات (غیر معاف یا معاف و غیر معاف) آنها در سال 90 یا سال‌های بعد، یک میلیارد ریال و بیشتر بود، از اولین دوره مالیاتی بعد از رسیدن به آستانه مذکور، مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون شدند

مرحله ششم فراخوان مالیات بر ارزش افزوده : (تاریخ اجرا از 1394/01/01)

مرحله ششم ثبت نام ارزش افزوده از ابتدای سال 94 به مرحله اجرا درآمد. در این مرحله اشخاص حقوقی و همچنین حقیقی (صرف نظر از مبلغ فروش سالانه) موضوع ماده «95» قانون مالیاتهای مستقیم (مصوب 80/11/27) که به فعالیت‌های چلوکبابی‌ها، سالن‌ های غذاخوری، سفره خانه های سنتی و اغذیه فروشی‌ های زنجیره ای با مالکیت واحد و یا نام و نشان و عنوان تجاری واحد فارغ از مساحت محل کسب و کار و نوع مجوز مشمول مالیات بر ارزش افزوده شدند

مرحله هفتم فراخوان مالیات بر ارزش افزوده : (تاریخ اجرا از 1395/07/01)

در مرحله هفتم  فراخوان مالیات برارزش افزوده کلیه اشخاص حقوقی فعال با هر حجم از فروش و یا درآمد از محل عرضه کالا و ارائه خدمات مشمول که به موجب فراخوان های قبلی تاکنون برای اجرای قانون فراخوان نشده اند، طی این مرحله مکلف به ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده و اجرای این قانون از ابتدای مهرماه سال 95 گردیدند. هچنین اشخاص حقوقی که بعد از تاریخ اجرای فراخوان نیز ایجاد، تأسیس و به ثبت رسیده و یا شروع به انجام فعالیت می‌نمودند، در صورت فعالیت با هر حجم از فروش و یا درآمد حاصل از کالا و خدمت، از اولین دوره مالیاتی بعد از شروع فعالیت مشمول اجرای این قانون می‌باشند

لینک دانلود 7 مرحله فراخوان ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده

http://www.vat.ir/ReCall.aspx?id=13&subject=

مرحله هشتم فراخوان مالیات بر ارزش افزوده : (تاریخ اجرا از 1399/01/01)

کلیه جایگاه‌داران سوخت (فرآورده‌های نفت و گاز) با هر حجم از فروش و یا درآمد کالا و ارائه خدمات که به موجب فراخوان‌های قبلی، تاکنون برای اجرای قانون فراخوان نشده‌اند، مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای سال 1399خواهند شد.

اشخاص مذکور که بعد از تاریخ اجرای فراخوان نیز ایجاد، تأسیس و به ثبت می‌رسند و یا شروع به انجام فعالیت می‌کنند، در صورت فعالیت با هر حجم از فروش و یا درآمد (کالا و خدمت) مشمول اجرای قانون از تاریخ شروع فعالیت می‌باشند.
تذکر مهم:

جایگاه‌داران که واجد شرایط فراخوان‌های یادشده قبلی و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده‌اند، حتی در صورت انطباق با شرایط مشمولیت مرحله هشتم ثبت‌نام این نظام مالیاتی جزو مودیان مشمول مراحل قبلی ثبت‌نام و اجرای قانون محسوب و مکلف به اجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوط، خواهند بود.
کارمزد و مالیات و عوارض ارزش افزوده جایگاه‌داران در قیمت‌های تکلیفی فرآورده‌های نفت و گاز لحاظ شده است و جایگاه‌داران اجازه وصول مالیات و عوارض ارزش افزوده مازاد بر قیمت تعیین‌شده را از خریداران سوخت ندارند.

مرحله نهم فراخوان مالیات بر ارزش افزوده :(تاریخ اجرا از 1402/04/01)

كليه اشخاص حقيقي و حقوقي كه براساس شرایط فراخوان‌های مراحل اول تا هشتم ثبت نام و اجراي قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکنون مشمول اجراي این نظام مالیاتی نشده‌اند، در صورت اشتغال به فعاليت‌هاي ذيل با هر ميزان فروش يا درآمد، مشمول مرحله نهم ثبت نام محسوب و مکلف به اجراي مقررات قانون از ابتدای تیرماه سال 1402 خواهند بود.

  1. تهیه و ارائه انواع غذا به صورت بیرون بر (آشپزخانه‌ها و کیترینگ ها) اعم از صنعتی یا خانگی؛
  2. کافی شاپ­ها.
 تذکر بسیار مهم:

فعالان اقتصادي که واجد شرایط مراحل اول تا هشتم ثبت نام و اجراي قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده انـد، حتـی در صورت انطباق با شرایط مشمولیت مرحله نهم ثبت نام این نظام مالیاتی جزء مؤدیان مشمول مراحل قبلی ثبت نام و اجراي قانون محسوب و مکلف به اجراي مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوط، خواهند بود.

مرحله دهم فراخوان مالیات بر ارزش افزوده:(تاریخ اجرا از 1402/10/01)

به موجب ماده (13) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400٫03٫02. از آنجایی که تا زمان راه اندازی کامل سامانه مودیان ترتیبات ثبت نام حسب مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387 می باشد. لذا  کلیه فعالان اقتصادی که بر اساس شرایط فراخوان های مراحل اول تا نهم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکنون مشمول اجرای این نظام مالیاتی نشده اند. در صورت اشتغال به فعالیت های زیر با هر میزان فروش با درآمد ثبت نام محسوب و مکلف به اجرای مقررات قانون خواهند بود.

  1. فروشندگان حیوانات خانگی شامل سگ گربه ماهی و پرنده زینتی و حیوانات وحشی و کلیه مراکز درمانی بیمارستان ها و کلینیک های دامپزشکی و تمامی ارائه دهندگان هرگونه خدمات به این حیوانات
  2. فروشندگان انواع غذا لوازم و تجهیزات حیوانات خانگی موضوع بند (1) فوق از قبیل پت شاب ها
  3. فروشندگان انواع ادوات و آلات موسیقی از هر نوع
  4. ارائه دهندگان خدمات اخذ پذیرش تحصیلی و مشاوره و راهنمایی در امور تحصیلی خارجی
  5. ارائه دهندگان خدمات ماساژ از هر نوع
  6. ارائه دهندگان خدمات طرح و نقشه بهره برداری از معادن و مشاوره فنی حفاری، آتشباری و انفجار معدن
  7. صاحبان آتلیه های عکس و فیلم
  8. ارائه کنندگان خدمات مربوط به برگزاری سمینار، همایش کنفرانس جشنواره گردهمایی و انواع مراسم
  9. فروشندگان انواع عینک آفتابی و لنزهای تماسی
  10. فروشندگان انواع ضایعات فلزی
  11. فروشندگان قهوه کاکائو نسکافه پودر و خمیر حاصل از آن ها
  12. فروشندگان انواع لوازم و تجهیزات حفاظتی از قبیل دزدگیر
تذکرمهم:
  • فعالان اقتصادی که واجد شرایط مراحل اول تا نهم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده اند، حتی در صورت انطباق با شرایط مشمولیت مرحله دهم ثبت نام این نظام مالیاتی جز مودیان مشمول مراحل قبلی ثبت نام و اجرای قانون محسوب و مکلف به اجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوط خواهند بود.
  • کلیه فعالان اقتصادی با فعالیت عرضه کالا و ارائه خدمات معاف موضوع ماده ۹ قانون مالیات بر ارش افزوده مصوب 02/03/1400 که مشمول فراخوانهای قبلی بوده اند، ملرم به ثبت نام و ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده می باشند.

پیشنهاد مطالعه به دیگران

آخرین نظرات

دسته بندی  مقالات

آخرین مقالات

مالیات بازیگران و هنرمندان

مالیات بازیگران و هنرمندان

مالیات بازیگران و هنرمندان و مالیات اهالی هنر از نظر سازمان امور مالیاتی هنرمندان هم مانند سایر فعالان اقتصادی تکالیف…
مالیات بسازوبفروشها

مالیات بسازوبفروشها

مالیات بساز و بفروشها یکی از صنوفی که در اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم نحوه و میزان مالیات آنها  مورد بازبینی…
مشاوره مالی

مشاوره مالی

مشاوره مالی امروزه با توجه به گسترش روز افزون جوامع و اقتصاد جهانی و پیچیدگی های مالی ، نقش مشاوره…
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}