امتیاز دهید

ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی (نکات مهم)

1- مبلغ معافیت سالانه اشخاص حقیقی برای عملکرد سال ۱۳۹۹ چه مقداری است؟

معافیت سالانه اشخاص حقیقی برای عملکرد سال ۱۳۹۹ مبلغ ۲۸۸ میلیون ریال است.

2- موقع ایجاد اظهارنامه جدید، با پیغام خطای مربوط به اینتاکد مواجه شدم، چه کاری می بایست انجام دهم؟

اگر هنگام ایجاد اظهارنامه جدید، با پیغام خطای “مودی گرامی، لازم است ابتدا به سامانه ثبت نام مراجعه و تمامی فعالیت های مربوط به واحد شغلی خود را بر اساس اینتاکد در سامانه ثبت نام الکترونیک تکمیل گردد” مواجه می شوید،

می بایست به سامانه ثبت نام الکترونیک به آدرس زیر مراجعه، و در منوی “فعالیت ها“، قسمت “لیست فعالیت ها بر اساس اینتاکد“، بر اساس نوع فعالیت در واحد شغلی خود، آن را تعیین نمایید.

https://register.tax.gov.ir

3-اگر مودی هنگام ثبت اظهارنامه گروه مشمول را اشتباه ثبت نماید، چه باید کرد؟

در صورتی که در موعد قانونی ارسال اظهارنامه باشد مودی میتواند اظهارنامه جدید ثبت نماید و در آن گروه مشمول را تغییر دهد و در صورتی که خارج از موعد قانونی باشد، مودی اظهارنامه نداده محسوب می گردد.

4- در اظهارنامه شراکتی به منظور تقسیم درست معافیت ماده ۱۰۱ زمانی که یکی از شرکا فوت می کند نوع شراکت را چگونه می بایست تعریف نمود؟

 

در اظهارنامه شراکتی هنگامی که یکی از مودیان فوت نموده باشد و ورثه جایگزین آن شوند، می بایست نوع شراکت وراث “قهری” و نوع شراکت شرکا دیگر، “اختیاری” انتخاب گردد.

 

* شایان ذکر است در صورتیکه احدی از وراث قبلا در شراکت حضور داشته باشد، نوع شراکت ایشان باید “هردو” (اختیاری و قهری) انتخاب گردد.

برای مثال پدر با پسر خود و چند فرد دیگر شریک است. در صورتیکه پدر فوت نماید، ورثه ایشان که قبلا در شراکت حضور نداشتند و به موجب فوت پدر به شراکت اضافه می شوند، نوع شراکتشان “قهری” و نوع شراکت پسر “هر دو” (اختیاری و قهری) می شود. همچنین نوع شراکت افراد دیگر که قبلا در شراکت حضور داشتند، اختیاری خواهد بود.

5- در مواردی که زن و شوهر شریک هستند اطلاعات کد ملی آنها چطور می بایست ثبت گردد؟

در صفحه اطلاعات هویتی شرکا، می بایست برای خانم، شماره ملی همسرش در فیلد شماره ملی شوهر در صورت شراکت ذخیره گردد.

6- در ثبت اظهارنامه اشخاص حقیقی اسامی شرکا قابل مشاهده نیست ؟

اطلاعات مودیان از سامانه ثبت نام الکترونیکی خوانده می شود به همین خاطر در صورت بارگزاری نشدن اطلاعات شرکا، می بایست در سامانه ثبت نام تاریخ شروع شراکت شرکا بررسی گردد که می بایست کوچکتر یا مساوی سال عملکرد اظهارنامه باشد.

 

7- علت عدم محاسبه معافیت ماده ۱۰۱ برای مودیان اشخاص حقیقی مشارکتی چیست؟

 

در اظهارنامه شراکتی در صفحه اطلاعات هویتی شرکا می بایست نوع شراکت (اختیاری یا قهری)، و در صورت شراکت با همسر در واحد کسبی مربوطه، کدملی شوهر برای خانم مشخص شود.
در صورتی که هر یک از شرکا مشمول معافیت ماده ۱۰۱ باشند توسط خود سیستم به هر یک از شرکا معافیت داده می شود.

 

لازم به توضیح است معافیت در اظهارنامه شراکتی بر اساس درصد سهم اعمال نمی گردد و فقط وابسته به تعداد شرکا و نوع شراکت و شراکت با همسر می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *