4.4/5 - (5 امتیاز)

چه تفاوتی بین اعضاء موظف و غیرموظف هیئت مدیره وجود دارد ؟

همیشه در شرکتهای سهامی بحث موظف و غیرموظف وجود دارد و خیلی وقتها مثل اداره مالیات و یا اداره ثبت شرکتها از ما پرسیده میشود که عضو فوق موظف است یا غیر موظف لذا در ادامه تفاوت اعضاء موظف و غیر موظف را برایتان شرح میدهیم :

1-هردو عضو هیئت مدیره هستند

2- اعضاء غیرموظف فقط در جلسات هیئت مدیره حضور دارند و در تصمیم گیرهای هیئت مدیره نقش دارند و رابطه استخدامی با شرکت ندارند .

3-اعضاء موظف علاوه بر حضور در جلسات هیئت مدیره ، رابطه استخدامی هم با شرکت دارند و اغلب بعنوان مدیران اجرایی شرکت در شرکت مشغول به کار هستنذد .

4-اعضاء موظف در صورت اختلاف در حوزه استخدامی و کار میتوانند به مراجع حل اختلاف کار رجوع کنند .

5- مي توان درصدي از سودخالص سالانه شركت را به عنوان پاداش براي اعضاي هيئت مديره اعم از موظف يا غير موظف تعيين نمود .

6-عضو موظف در شرکت بصورت فیزیکی حضور دارد ولی عضو غیر موظف بصورت فیزیکی در شرکت وجود ندارد .

پاداش اعضای هیئت مدیره برای شرکت‌های سهامی به چه صورتی میباشد ؟

قانون تجارت در دو ماده قانونی ۱۳۴ و ۲۴۱، پاداش‌ها و شرایط دریافت آن را برای اعضای هیئت مدیره مشخص نموده است. قانون تجارت، برای اعضای هیئت مدیره شرکت‌های سهامی (سهامی عام یا سهامی خاص)، دو نوع پرداخت در نظر گرفته است

1-حق جلسه : مبلغ مقطوعی که به ازای هر ساعت حضور در جلسات هیئت مدیره به اعضا پرداخت می‌شود .

2-پاداش : درصد مشخصی از سود قابل تقسیم شرکت است .

شرایط اعطای پاداش به اعضای هیئت مدیره چیست ؟

بر اساس این مواد قانونی محدودیت‌هایی نیز برای پاداش دریافتی اعضای هیئت مدیره مشخص شده است :

1-این پاداش باید در اساسنامه شرکت یا سازمان پیش‌بینی و در مجمع عمومی شرکت تصویب شده باشد .

2-پاداش دریافتی اعضای هیئت مدیره در شرکت‌های سهامی عام از ۳ درصد و در شرکت‌های سهامی خاص از ۶ درصد سودی که به صاحبان سهام داده می‌شود، بیشتر نباشد .

آیا پاداش اعضاء هیئت مدیره طبق تصویب هیئت مدیره جزء هزینه های قابل قبول مالیاتی است؟

پرداخت پاداش هیأت مدیره مصوب مجمع عمومی شرکت ها با عنایت به مفاد مواد 239 و 241 قانون تجارت از محل سود خالص قابل تقسیم انجام می پذیرد، لذا پاداش مذکور نمی تواند در زمره هزینه های قابل قبول تلقی گردد. بدیهی است در هر صورت پاداش اعضاء حقیقی هیأت مدیره(اعم از موظف و غیر موظف) با رعایت مقررات مالیاتی مشمول کسر مالیات حقوق می باشد که در هر صورت عدم اقدام توسط شرکت، واحد مالیاتی نسبت به مطالبه مالیات و جرائم متعلقه اقدام نماید

همچنین طبق نامه شماره ۲۳۲/۲۲۷۴۶ مورخ ۹۸/۱۱/۳۰

اینستاگرام آتیه امن سپید

5 دیدگاه

  • با عرض ادب و سلام
    در خصوص بند 4 که فرمودید اعضاء موظف در صورت اختلاف در حوزه استخدامی و کار میتوانند به مراجع حل اختلاف کار رجوع کنند . باید به عرض برسانم به لحاظ قوانین کار و تامین اجتماعی زمانی اعضای موظف میتوانند به مراجع مورد اشاره مراجعه نمایند که دارای ماهیت خارج از شرکا و هیئت مدیره باشند . مادامیکه که مدیران اشخاص حقوقی شرکت ها و اعضای هیأت مدیره چه موظف و چه غیر موظف سهامدار و در زمره شرکای شرکت باشند دارای ماهیت کارفرما هستند و از شمول قانون کار خارج میباشند و علی الخصوص تعریف بیکاری و مزایای استحقاقی آن مشغول آن ها میباشد. چرا که کارفرما دارای تعریف بیکاری نیست و مشمول تعریف ورشکستگی میباشد .

  • یه نکته آیا به شخصی که نماینده شرکتی هست در اعضا ، هیئت مدیره میشه بهش حقوق پرداخت کرد ؟

  • اعضا موظف و غیر موظف در کجا تعریف می شوند؟ چطوری مشخص میشه یک عضوی موظف و یک عضو غیر موظف است. تعریف این رو می دونم. نحوه ی تعیینش رو می خواستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *