سبد خرید من

آیا میدانید از سال1399دیگر اخذ مالیات به روش علی الراس نداریم و براساس طرح جامع مالیاتی ، مالیات اخذ میگردد؟

آیا میدانید از سال1399دیگر اخذ مالیات به روش علی الراس نداریم و براساس طرح جامع مالیاتی ، مالیات اخذ میگردد؟

آیا میدانید از سال1399دیگر اخذ مالیات به روش علی الراس نداریم و براساس طرح جامع مالیاتی ، مالیات اخذ میگردد؟

فهرست مطالب

آیا میدانید از سال1399دیگر اخذ مالیات به روش علی الراس نداریم و براساس طرح جامع مالیاتی ، مالیات اخذ میگردد؟

یکی از روشهای تشخیص درامد رسیدگی به حسابهای بانکی شخص و اعضاء هیئت مدیره شرکتهای میباشد؟

سازمان امور مالیاتی بحسابهای افراد دسترسی داشته و میتواند در تشخیص مالیات استفاده نماید ؟

تراکنشهای بانکی که اساسا ماهیت درآمدی برای صاحب حساب ندارند و مشمول مالیات نمیشوند بدین شرح است:

"</p

۱- تراکنشهای بانکی مربوط به اعضای هیأت مدیره و سهامداران اشخاص حقوقی با تأیید شخص حقوقی مورد نظر

۲- دریافتی و پرداختی مرتبط به حق شارژ

۳- دریافتی و پرداختی به حساب بستگان (در صورتی که ماهیت درآمدی آن توسط اداره امور مالیاتی اثبات نشود

۴- تسهیلات بانکی دریافتی

۵- انتقال بین حسابهای شخص

۶- انتقال بین حسابهای شرکا در مشاغل مشارکتی

۷- تنخواه های واریزی به حساب اشخاص توسط کارفرما با تأیید کارفرمای ذیربط

۸- دریافت و پرداخت های سهامداران و اعضای هیأت مدیره و اشخاص حقوقی که طرف مقابل آن در دفاتر شخص حقوقی در حسابهای دریافتنی و پرداختنی (جاری شرکا) منظور شده است.

۹- قرض و ودیعه دریافتی و پرداختی

۱۰- وجوه دریافتی ناشی از جبران خسارت

۱۱- انتقالی بین حساب بانکی اشخاص در صورتی که مربوط به درآمد نباشد

۱۲- مبالغ دریافتی و پرداختی اشخاص به عنوان واسط با توجه به فضای کسب و کار اشخاص حقیقی (در صورتی که ماهیت در آمدی آن توسط اداره امور مالیاتی اثبات نشود

بله، از سال 1399 به بعد، سیاست مالیاتی در ایران تغییر کرده و از روش “علی الرأس” به “طرح جامع مالیاتی” منتقل شده است. در روش “علی الرأس”، مالیات بر اساس درآمد و ثروت شخصی هر فرد محاسبه می‌شد، به عبارت دیگر، مالیات بر اساس شخص و ارزش خالص او اخذ می‌شد.

اما در طرح جامع مالیاتی، مالیات بر اساس درآمد و سایر عوامل اقتصادی محاسبه می‌شود. این طرح با هدف اصلاح ساختار مالیاتی، کاهش اختلافات درآمدی و افزایش عدالت مالیاتی اجرا شده است. به عبارت دیگر، در این طرح، مالیات بر اساس درآمد و فعالیت‌های اقتصادی افراد و شرکت‌ها محاسبه و اخذ می‌شود.

طرح جامع مالیاتی به طور کلی دارای دو مرحله اصلی است: مرحله اول، تعیین نرخ مالیاتی بر اساس گروه‌های درآمدی و فعالیت‌های اقتصادی، و مرحله دوم، اخذ مالیات بر اساس درآمد و فعالیت‌های مشمولین.

این تغییر در سیاست مالیاتی به هدف بهبود ساختار مالیاتی، کاهش نابرابری‌های اجتماعی و افزایش عدالت مالیاتی صورت گرفته است.

طرح جامع مالیاتی که از سال 1399 در ایران اجرا شده است، به منظور اصلاح ساختار مالیاتی و بهبود عدالت مالیاتی در کشور مورد استفاده قرار گرفته است. در این طرح، مالیات بر اساس درآمد و فعالیت‌های اقتصادی افراد و شرکت‌ها محاسبه می‌شود.

یکی از اهداف اصلی این طرح، کاهش نابرابری‌های اجتماعی از طریق افزایش بار مالیاتی برای افراد با درآمدهای بالا و کمک به افراد با درآمدهای پایین‌تر است. این اصلاحات می‌توانند منجر به توزیع عادلانه‌تر ثروت و فرصت‌های اقتصادی در جامعه شود.

در این طرح، نرخ‌های مالیاتی بر اساس گروه‌های درآمدی و فعالیت‌های اقتصادی تعیین می‌شود، به طوری که افراد با درآمدهای بیشتر باید نسبت به آن‌هایی که درآمد کمتری دارند، مالیات بیشتری پرداخت کنند. این اقدامات باعث می‌شود تا فشار مالیاتی بر کسانی که درآمدهای بالاتری دارند، افزایش یابد و در عین حال افراد با درآمدهای پایین‌تر از بار مالیاتی سبک‌تری برخوردار شوند.

به طور کلی، طرح جامع مالیاتی ایران با اجرای اصلاحاتی در ساختار مالیاتی، بهبود در توزیع منابع مالی و افزایش عدالت مالیاتی را هدف قرار داده است. این اقدامات در پی تسهیلات بیشتر در دسترسی به خدمات عمومی و افزایش کیفیت زندگی جامعه ایرانی هستند.

این طرح اقدامات متنوعی را شامل می‌شود که به طور کلی به منظور ایجاد توازن و توزیع مناسب منابع مالیاتی و بهبود عملکرد سیستم مالیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از ویژگی‌های مهم طرح جامع مالیاتی عبارتند از:

 

  1. تعیین نرخ مالیاتی متناسب: در این طرح، نرخ مالیاتی بر اساس درآمد و فعالیت‌های اقتصادی افراد و شرکت‌ها تعیین می‌شود، به طوری که افراد با درآمدهای بیشتر باید نسبت به کسانی که درآمدهای کمتری دارند، مالیات بیشتری پرداخت کنند. این اقدام منجر به کاهش نابرابری‌های اجتماعی و افزایش عدالت مالیاتی می‌شود.

 

  1. اصلاح ساختار مالیاتی: طرح جامع مالیاتی ایران به منظور اصلاح ساختار مالیاتی و افزایش کارایی در جمع‌آوری مالیات‌ها اقداماتی را اجرا می‌کند. این اقدامات شامل تغییرات در نرخ‌ها، معافیت‌ها و مشمولین مالیاتی است.

 

  1. ارتقاء تکنولوژی مالیاتی: با استفاده از فناوری اطلاعات، سامانه‌های مالیاتی مدرن‌تری به منظور تسهیل و بهبود فرآیندهای مالیاتی ارائه می‌شود. این امر منجر به افزایش کارایی، کاهش هزینه‌ها و افزایش امنیت در اجرای سیاست‌های مالیاتی می‌شود.

 

  1. ترویج ثقافت مالیاتی: این طرح به منظور ترویج ثقافت مالیاتی و افزایش شفافیت در ارائه اطلاعات مالیاتی به مردم اقداماتی را انجام می‌دهد. این اقدامات شامل آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم درباره اهمیت پرداخت مالیات و حقوق و تکالیف مالیاتی آن‌ها است.

 

به طور کلی، طرح جامع مالیاتی در ایران با اجرای اصلاحات و اقدامات متعدد، به منظور اصلاح ساختار مالیاتی و ایجاد عدالت مالیاتی و توازن در جمع‌آوری مالیات‌ها اجرا شده است.

 

پیشنهاد مطالعه به دیگران

آخرین نظرات

دسته بندی  مقالات

آخرین مقالات

طرح بیمه دانشجویی با مزیت سابقه کاری تامین اجتماعی

طرح بیمه دانشجویی با مزیت سابقه کاری تامین اجتماعی

طرح بیمه دانشجویی با مزیت سابقه کاری تامین اجتماعی طرح بیمه دانشجویی با مزیت سابقه کاری تامین اجتماعی شرایط ثبت…
مالیات خانه و باغ و ویلاهایی که بالاتر از10میلیارد تومان ارزش دارند

مالیات خانه و باغ و ویلاهایی که بالاتر از10میلیارد تومان ارزش دارند

مالیات خانه،باغ و ویلاهایی که بالاتر از10میلیارد تومان ارزش دارند مالیات خانه و باغ و ویلاهایی که بالاتر از10میلیارد تومان…
طلا را گران نخرید

طلا را گران نخرید

طلا را گران نخرید طلا را گران نخرید باتوجه به اجرای قانون دایمی مالیات ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه…
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}